Særlige gudstjenester

Meditationsgudstjenester
Væk fra hverdagens stress...
At kunne finde tid til stilhed og ro, når alverdens ting kæmper om vores opmærksomhed, er ikke nogen selvfølge og det kan for mange af os være lidt af en udfordring. Vi har dog brug for øjeblikke i vores liv, hvor vi kan stoppe op, puste ud, komme ned i gear, se hinanden i øjnene, finde fred og måske mærke Guds nærvær.

Meditation er en af kirkens gamle erfaringstraditioner der ligner nutidige ord som ’fordybelse’, ’ro’ og ’mindfulness’. Musikken fører os ind i stilheden, hvor der er rum til at høre Gud tale og lade sig udfordre eller opbygge til de kommende dages opgaver.
For dem, der måske er uvant med disse gamle former for kristen bøn og meditationer, vil der hver gang gives en kort indledning som støtte til at føle sig hjemme i stilheden. For andre vil dette give tid til at falde til ro, fordi vi alle sammen er nybegyndere, hver gang vi sætter os til at meditere.

Meditationsgudstjenesten er først og fremmest en stille gudstjeneste. Vi lytter til smuk musik, synger enkelte salmer. Nogle gange lytter vi til noget fra Bibelen, andre gange et smukt digt, hertil kommer refleksioner over livet af forskellig slags.

Sognepræst Ann Højstrup

Jeg savner dig-koncert

Fredag den 1. november kl. 19.30
Den største smerte er at miste et menneske, man elsker og har delt et liv med. Men der er også andre grunde til at føle sig forladt, afmægtig eller svigtet. Det kunne være et kærestepar, der er gået fra hinanden, eller et ægteskab, der gik i opløsning. Denne aften giver vi plads til savnet – og der er plads til alle slags savn på denne aften.
Jeg savner dig-koncerten er blevet en tradition i Tornbjerg Kirke, hvor vi lytter til forskellige sange fra den rytmiske musikalske verden, som har savn, sorg og hjemløs kærlighed som tema.
Nogle mennesker fra sognet vil bidrage med små historier om både savn og nærvær, sorg og genfundet livslyst.

musik ved Guy Moscoso på kontrabas og sanger Kistine Ejler Ernst

Allehelgensgudstjeneste
Søndag den 3. november kl 16.00

Søndag den 3. november er det Allehelgens søndag. Dagen, hvor vi i kirken mindes vores døde. Hvor der sættes ord på den sorg og det savn, vi sidder tilbage med. Hvor vi trods alt det svære også taler om tro, håb og kærlighed. Ved gudstjenesten læses navnene op på dem, som vi i sognet har mistet siden sidste år.
Efter gudstjenesten kan man få udleveret et lys i våbenhuset, som man kan sætte på kirkegården.
Alle er velkomne.

Sognepræst Ann Højstrup

Pinsegudstjeneste i det fri
i Sanderumgaards have
Mandag den 20. maj 2024 kl. 11.00

Traditionen tro flytter vi anden pinsedags gudstjeneste til Sanderumgaards have.
I Danmark flyder naturens gang sammen med kirkeårets, og det bliver ekstra tydeligt, når vi fejrer pinsegudstjeneste i det fri. Erik Vind og frue har inviteret os til at bruge haven denne formiddag, og gudstjenesten bliver til i et samarbejde mellem Tornbjerg, Fraugde, Allerup og Davinde Menighedsråd.

Efter gudstjenesten er I velkomne til at spise den medbragte mad i haven.
Der er fælles afgang fra Tornbjerg Kirke kl. 10.30. Så håber vi, at antallet af mennesker passer med antallet af pladser i bilerne. Kirkebil er også en mulighed.