Beskrivelse af kirkegården

Når man går ind på kirkegården gennem lågen ved kirketårnet, kommer man først til i et område med vedbend-beplantning.
Vælger man gravsted i dette område (B1), vælger man samtidig brug af en bestemt gravsten.
Den arkitekttegnede gravsten kan lejes eller købes og placeres direkte på jorden midt i beplantningen.

Ind mod den hvide halvmur til højre er der plads til mindre individuelle gravpladser (A1) – som vi kender dem flest fra gamle kirkegårde.

Runder man hjørnet på stien og går op mod de gule kollegie-bygninger, kommer man først igennem et område med mange hvidblomstrende stauder (C2). Der kan man også sætte urner ned og selv bestemme gravstenstypen.

Derefter kommer man til en lysning med græsplæne på begge sider af stien. Til venstre (mod cykelstien) er der en græsplæne med plads til anonyme urnegrave (F).
Græsplænen til højre ind mod kirkebygningen er på længere sigt også forbeholdt anonyme gravpladser.

Fortsætter man ad stien kommer man til endnu et område med vedbend som bunddække (B2). Her vil man – til forskel fra arealet B1 – selv kunne vælge sin gravsten.

Op mod lågen er endnu et område med blåt blomstrende stauder (D1 og D2). Her kan man selv vælge gravstenstype.

Det aflange gravrum mod syd langs kollegiebyggeriet er omgivet af høje takshække (A3). Her er der mulighed for opretstående gravsten.

Fortsætter man ad stien parallelt med kirkebygningen kommer man på højre side til endnu en græsbeklædt lysning. I dette gravrum (E) kan man kun vælge én bestemt gravsten.
Denne gravsten er fremstillet specielt til Tornbjerg kirkegård af kirkens arkitekt og kan enten lejes eller købes.

På stiens venstre side – ud mod Store Tornbjergvej – er der endnu et gravrum, hvor man får mulighed for at få sit eget lille gravsted (A2).

Det sidste gravrum (B3) har fælles betingelser med B1, hvor man må vælge kirkegårdens gravsten.

I Vedtægt for Tornbjerg Urnekirkegård Hjallese Provsti en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte gravstedstyper og regler for kirkegården.